søndag 3. januar 2016

Kroppsidealer, feil fokus og sosiale medier, vår verste fiende?

Som utdannet personlig trener, (snart) kostholdsveileder og ikke minst erfaringen jeg har med meg, så er det noen ord jeg ønsker å dele. Nettopp dette med "nytt år, nye rutiner", hysterisk slanking, strenge dietter, osv osv.
Å legge på seg 5-10 kg mellom jul og nyttår er faktisk ikke mulig. Det er et resultat av hvordan livsstilen har vært fra januar til nyttår. Face the facts, rett og slett.
Å legge inn nye rutiner fra januar trenger ikke å være feil. Jeg personlig har også valgt å starte med et nytt treningsprogram, men ikke fordi jeg har fråtset i julen, men fordi jeg liker det, og det får meg til å føle meg bra. Og der har du nøkkelen!
Dersom trening, kosthold og shaker blir til en "straff" du må ta etter en jul med mye god mat og kos, blir det helt feil fokus. Trening og kosthold bør aldri brukes som en straff, men noe som er gøy, avkobling og ikke minst energigivende. Det negative med å bruke trening og kosthold som en straff er at vi til slutt assosierer trening og kosthold som noe negativt i hverdagen, å hvor lenge gidder vi å holde på med noe som er negativt? Der kommer svaret for "jo-jo-slanking".
Det handler ikke om hvilken "diett" eller hvilket treningsprogram du følger, men en livsstilendring. Ønsker vi å gjøre en endring, om det er for å få en bedre helse, gå ned i vekt, se bra ut naken,  bli sterkere, overskudd til å leke med barna, forebygge sykdommer som diabetes type 2, hjerte-kar sykdommer, så er ikke svaret i kortvarige strenge dietter og overtrening. Det kreves en livsstilsendring, som er tilpasset deg, dine behov og din hverdag. Og ikke minst at du gjør det for DEG, å bare DEG! Ikke pga press fra media, eller for at du sammenligner deg med andre!

Så har vi dette med "sunnhet". Hva er det? Spise så og så mange grønnsaker? Trene så og så mye? Sunnhet for meg, kan være noe annet for deg. Det kan være noen ser på sunn som å klare seg gjennom hverdagen uten å bli utmattet. Andre kan se på det som en livvsstil, for noen handler det om å ha en lav fett%, mens andre kan se på det som noe media sier sunt er. Så hver er sunt for DEG? Hva legger du i ordet sunn?

En annen ting jeg ønsker å formidle er dette med sosiale medier, og hvilken innvikrning det har på oss. Det er VELDIG viktig at vi er klar over hva som er en konkurranse kropp, som er ment for å være i konkurranse i korte perioder. Hvem kunne ikke tenkt seg å sett ut som dette?
Sterk og flott fysikk, men det er en konkurranse kropp! Med andre ord, så snart konkurransen er over, skal fett%en opp igjen. Jeg har virkelig stor respekt for de som stiller, og har vurdert det mange ganger selv, men grunnen til jeg legger ut akkuratt dette bilde, er fordi hun ikke er en bodybuilder, men i en annen kategori innen fitness. Og da er det mange som kan tro at siden hun ikke er stappa full av store muskler og synlige blodårer, at dette er en sunn kropp man kan holde på gjennom hele året. Det er der media kan være manipullerende for mange.
For noen mnder tilbake fikk jeg tips fra ei om at før/etter bilde mitt hadde blitt lagt ut på en FINSK side på Facebook. Jeg fant ut at bilde ble brukt som reklame for slanke piller.(!) Hva F***?
Tok kontakt med ansvarlig å fortalte at det var meg på bilde, og at jeg krevde bilde fjernet. Det ble det. Vist mitt bilde ble brukt til slik reklamasjon, hvor mange andre bilder der ute i verden tror dere ikke blir missbrukt? Bilder av trente mennesker med et næringsrikt kosthold, blir som reklame for slanke middler.. Ganske skremmende tanke vil jeg si.

Dette er på ingen måte en innlegg som er for å henge noen ut, rakke ned eller være negativ til dere der ute som ønske å få en bedre livsskvalitet, men kansje en oppvekker til dere som tyr til raske dietter, for streng livsstil og straffe trening. Det handler om en livsstil, og ikke minst at dere skal ha det bra! Noen av dere har sikkert barn også, tenk på hvilke signaler som kan smitte over på dem?
Det finnes ingen vedunder kur/pille til langvarige resultater og bedre helse, det handler om livsstil.
Og sist, men ikke minst, at du skal ha det bra!!!

Ønsker alle en fantastisk fin søndag videre <3

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar